۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن چاپ

فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش؛ در یک قدمی مصرف کننده

فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش؛ در یک قدمی مصرف کننده

ایران نو:فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به عنوان یک شرکت که به بخش خصوصی تعلق دارد با بیش از ۲۳۰۰ شعبه در سراسر کشور و حدود ۱۲۰۰ فرانچایز (نمایندگی) بزرگترین و پرفروش ترین شرکت در صنعت خرده فروشی ایران بوده و بیشترین تعداد فرانچایز در این صنعت به این مجموعه مجرب تعلق دارد. مجتبی فرقانی، مدیر فرانچایز و توسعه فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به توضیح و تشریح فعالیتها و برنامه های این مجموعه پرداخت و شرایط همکاری افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه فرانچایز این مجموعه را دارند تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی فروشگاه  افق کوروش ،فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به عنوان یک شرکت که به بخش خصوصی تعلق دارد با بیش از ۲۳۰۰ شعبه در سراسر کشور و حدود ۱۲۰۰ فرانچایز (نمایندگی) بزرگترین و پرفروش ترین شرکت در صنعت خرده فروشی ایران بوده و بیشترین تعداد فرانچایز در این صنعت به این مجموعه مجرب تعلق دارد. مجتبی فرقانی، مدیر فرانچایز و توسعه فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به توضیح و تشریح فعالیتها و برنامه های این مجموعه پرداخت و شرایط همکاری افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه فرانچایز این مجموعه را دارند  تشریح کرد.

بدون شک اطمینان از کیفیت و مرغوبیت کالاها، اعمال نظارت و سیاست گذاری مداوم و مستمر توزیع، کاهش هزینه‌های خرید، حذف واسطه‌گری، انتقال سریع کالاها از چرخه تولید به چرخه مصرف، صرفه‌جویی در وقت و انرژی شهروندان، تنظیم بهینه و هدفمند بازار و ارتقای امنیت شبکه توزیع، از مزایای ایجاد و راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نیز توسعه و بهینه سازی شبکه‌های توزیع است.

مجموعه این عوامل موجب شده است تا فروشگاههای زنجیرهای در سراسر کشور با استقبال مردم روبرو شوند. با این حال همواره این دغدغه برای فروشگاههای زنجیرهای و هموطنان عزیز وجود دارد که عموما دسترسی به این فروشگاهها زمانبر است.

فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای کشور، طی ۳ سال گذشته با هدف نزدیکتر شدن هرچه بیشتر به مشتریان خود و پاسخگویی به نیازهای آنها درکنار افزایش شعب متعلق به خود، اقدام به اعطای نمایندگی (فرانچایز) نیز نموده است.

در همین راستا و برای اطلاع رسانی بیشتر مردم شریف ایران، گفتگویی با مجتبی فرقانی، مدیر فرانچایز و توسعه فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش انجام شد تا به طور دقیق تر تشریح فعالیتها و برنامه های افق کوروش در این راستا مورد بررسی قرار گرفته و شرایط همکاری افرادی که قصد دریافت نمایندگی دارند، تشریح شود.

 

*برای شروع به تعریف فرانچایز بپردازیم و اینکه مدل عملکردی آن به چه شکل است؟

فرانچایز به زبان ساده همان نمایندگی است. افراد به عنوان شریک تجاری با شرکت همکاری میکنند و دو طرف با تعامل سازنده به اداره فروشگاه می‌پردازند. مواردی از قبیل اجاره محل، استخدام پرسنل (پس از طی دوره های آموزش تئوریک و کارآموزی) و هزینه‌های جاری فروشگاه به عهده نماینده بوده و تأمین کالا، آموزش پرسنل، پشتیبانی، تبلیغات سراسری و … بر عهده شرکت است. در نهایت متناسب با فروشی که نماینده‌های ما دارند در ماه درصدی از فروش را به عنوان حق‌العمل دریافت می‌کنند.

*افق کوروش به عنوان یک مجموعه خصوصی از چه سالی به حوزه فرانچایز ورود کرد؟

اولین فرانچایز افق کوروش در اردیبهشت سال ۹۶ راه‌اندازی شد. در سال ۹۶ جمعاً ۶۶ فرانچایز تأسیس شد. رضایت فرانچایزهای مجموعه و مزایای متعدد آن برای فرانچایزگیرندگان (نمایندهها) منجر به استقبال روزافزون متقاضیان شد به طوری که اکنون به ۱۲۰۲ فرانچایز رسیدهایم که تقریبا معادل یک دوم کل فروشگاه‌های ما می‌شود. در سال جاری ماهانه بالغ بر ۳۰۰۰ درخواست اخذ نمایندگی در وبسایت شرکت ثبت گردیده است که این درخواستها توسط تیم مجرب توسعه گلچین می شود.

*دلیل اینکه افق کوروش به سمت راه‌اندازی فرانچایز رفت چه بود؟

نگاه مجموعه افق کوروش همواره به این صورت بوده که در کنار خدمت رسانی به عموم مردم و ارائه کالا با بهترین کیفیت و بهترین قیمت، به اقشار مختلف جامعه خدمت کرده و تا جایی که ممکن است، عموم مردم را در سود خود شریک کند. اعطای نمایندگی و همچنین عرضه سهام افق کوروش در بورس، هر دو در این راستا و با هدف سهیم نمودن مردم در کسب و کار افق کوروش صورت پذیرفته است. در سال جاری بالغ بر ۹۰ درصد توسعه‌ شعب در قالب فرانچایز میباشد.

*در فضای بین المللی و داخلی کدام نمونه‌ها هستند که به سمت فرانچایز حرکت کردند؟

در جهان شرکت‌های مختلفی توسعه خود را با نگاه ویژه بر فرانچایز پیش می برند حتی در عرصه بین المللی، که از برترینها با ده ها هزار شعبه فرانچایز در کشورهای مختلف میتوان McDonald’s و ۷-Eleven را نام برد. در زمینه توسعه فرانچایز ۷-Eleven با بیش از شصت هزار فرانچایز در هفده کشور، پیشروترین شرکت در صنعت خرده فروشی است.

*نمونه‌های مشابه در ایران کدام مجموعه‌ها هستند؟

فروشگاه رفاه یکی از نمونه‌هایی است که پس از افق کوروش به این سَمت رفت. وین مارکت هم به تازگی این کار را آغاز کرده که زیرمجموعه فروشگاه رفاه محسوب می‌شود. شرکت‌های دیگری مانند هفت نیز به تازگی در این حوزه فعال شدهاند. در حال حاضر تعداد فرانچایزهای افق کوروش از تعداد کل شعب هر یک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر بیشتر است. بر اساس گزارشات IMI-100 سازمان مدیریت صنعتی، افق کوروش در سه سال اخیر همواره شرکتی پیشرو بوده و با اقتدار خاصی بر فراز قله صنعت خرده فروشی کشور می درخشد.

*فرایند اخذ مجوز فرانچایز افق کوروش و شرایط آن چگونه است؟

افراد متقاضی از طریق وب سایت افق کوروش ( https://www.okcs.com/franchise ) درخواست خود را ثبت نموده و کارشناسان ما در بازه زمانی یک هفته‌ای تقاضای آنها را بررسی می‌کنند. ملک پیشنهادی از منظر محل ملک، فاصله با سایر شعب، تراکم جمعیتی و متراژ (حداقل ۱۰۰ متر فضای خالص فروش در طبقه همکف به علاوه ۲۰ متر فضای انبارش کالا) بررسی شده و در صورت احزار شرایط اولیه، امور اداری مربوطه آغاز میگردد؛ اولین کار ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز از جمله وثیقه است. در مرحله بعد متقاضی باید پرسنل خود را معرفی کند، پس از ارزیابی و تأیید پرسنل توسط منابع انسانی شرکت، این افراد آموزش‌های تئوری را فرا می‌گیرند و سپس برای طی دوره کارآموزی عملی دو هفته ای به شعب معرفی می شوند. به طور موازی فرایند اخذ تسهیلات و تجهیز فروشگاه انجام شده و پس از تایید پرسنل آموزش دیده و انجام امور تبلیغاتی، فروشگاه افتتاح میگردد. در صورت همراهی متقاضی کل فرایندهای مذکور طی مدت یک ماه انجام خواهد شد.

*تسهیلاتی که ارائه می‌شود به چه صورت است؟

در حال حاضر تسهیلات بدون بهره تا سقف هشتصد میلیون تومان جهت تجهیز و راه اندازی فروشگاه فرانچایز ارایه میشود که بازپرداخت آن طی مدت پنج سال صورت میپذیرد. شایان ذکر است عمده تسهیلات به خرید تجهیزات فروشگاه اختصاص مییابد که توسط شرکت مستقیما به تامین کننده پرداخت میگردد و در مواردی که مبلغ کل تجهیزات بیشتر از مبلغ تسهیلات نباشد مابه التفاوت بعنوان کمک‌ هزینه‌ تامین هزینه های نصب تابلو، ودیعه ملک و از این دست پرداخت میشود.

*این تسهیلات در تمام شهرستانها یکسان است؟

بله، در کل کشور یکسان است.

*همزمانی تغییر قانون متراژ در اتحادیه با تمرکز افق کوروش بر موضوع فرانچایز منجر به ایجاد شائبه هایی شده است. در این رابطه توضیح دهید، آیا پس از این تغییرات بر فرانچایز متمرکز شدید؟

این قانون اخیرا تغییر کرده است ولی ما توسعه شعب فرانچایز را از سال ۹۶ آغاز کردیم و در انتهای سال ۹۸، ۸۳۰ فرانچایز فعال داشتیم.

در کل یکی از مزایای اصلی مدل فرانچایز، انگیزه بالاتر فرانچایزگیرنده به نسبت پرسنل استخدامی شرکتها در جهت رشد فروش و بهره وری است که البته نیازمند مدیریت صحیح شرایط توسط شرکت فرانچایزدهنده است. با توجه به تخصص و تجربه بسیار عالی تیم افق کوروش در سایه رهبری مدبرانه مدیریت ارشد مجموعه، فرابندهای مربوطه به خوبی طراحی و مدیریت شده و همین امر دلیل اصلی استقبال گسترده از اعطای نمایندگی یا فرانچایز افق کوروش میباشد که همیشه یک شراکت برد-برد برای طرفین بوده است.

*فرایند تامین و لجستیک برای شعب فرانچایز چگونه است؟

کالا به صورت امانی و متناسب با متراژ و ظرفیت هر شعبه در اختیار فروشگاههای فرانچایز قرار میگیرد. تامین کالاها در فروشگاه به صورت سیستماتیک براساس بروزترین مدلهای کنترل موجودی صورت می پذیرد. افق کوروش با حدود ۱۰۰هزار متر مربع فضای انبارش و ناوگان حمل و نقل متشکل از ۶۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و تریلی، روزانه ۶هزار تن کالا، از انبارهای خود به فروشگاههای سراسر کشور ارسال مینماید.

*آیا تامین کالای شعب فرانچایز و سایر شعب یکسان است؟

از دید مشتری اگر بخواهیم به فروشگاههای مجموعه نگاه کنیم هیچ تفاوتی میان شعب اجارهای و فرانچایز نیست؛ از نظر تجهیزات و چیدمان، تنوع کالایی، قیمتها و تخفیفات و …

*فرایند نظارت بر فرانچایزها با شعب دیگر متفاوت است؟

خیر. این فرایند کاملا مشابه است و تیم های فروش در کل کشور ، اداره فروشگاهها را کنترل می نمایند. جهت رعایت هرچه بیشتر استانداردهای شرکت که در راستای افزایش کیفیت خدمترسانی به مشتریان عزیز است، به صورت مستمر تیمهای بازرسی حضوری و کنترل دوربینها نظارت مستمر بر کلیه شعب را بر عهده دارند و علاوه بر آن گزارشات دریافتی از مشتریان نیز ما را در این امر یاری میدهد.

*آیا فرانچایز گیرندهها این امکان را دارند در کنار اقلامی که از افق کوروش میگیرند، اقلام دیگری را هم به فروش برسانند؟

به صورت عمومی این کار امکان پذیر نیست ولی اگر متراژ فروشگاه مناسب باشد، در صورت صلاحدید معاونت اجرایی منطقه، می توانند در فروشگاه غرفه دایر کنند که البته نظارت ویژهای بر اقلام غرفه و اداره آن توسط شرکت انجام میشود.

*آیا تخفیفها در فروشگاه افق کوروش به صورت همزمان در تمام فروشگاهها اعمال میشود؟

تخفیف‌های ما عمدتا به صورت سراسری است و بندرت در روزهای خاص ممکن است پروموشنهای محلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است در استان ایلام تمام شعب پروموشن خاصی داشته باشند ولی آن تخفیفات خاص در همان روز در استان هرمزگان وجود نداشته باشد و یا برعکس. قریب به اتفاق تخفیفها و قیمت گذاریها یکسان و سراسری است.

*درصدی که فرانچایز گیرنده ها از فروش دریافت می‌کنند به چه صورت است؟

این مسئله بیشتر به ترکیب فروش یا سبد خرید مشتریان فروشگاه بستگی دارد. همانطور که کالاها ممکن است درصد تخفیفهای متفاوتی داشته باشند، سودآوری کالاها نیز با یکدیگر متفاوت است.

به این نکته هم باید اشاره کنم، فرانچایز گیرنده‌های ما با خیالی آسوده می‌دانند با یک شرکت بورسی و معتبر که زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ، بزرگترین هلدینگ خصوصی کشور است، همکاری میکنند. کما اینکه در حال حاضر بسیاری از فرانچایزهای ما چند شعبه دارند و همچنان در پی افتتاح شعب بیشتر هستند.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه دیگران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بنر بانک سپه بیمه پارسیان بنر بانک گردشگری بنر بیمه کوثر بنر بانک گردشگری بنر سازمان تامین اجتماعی بیمه رازی
پربیننده‌ترین خبرها
آخرین خبرها